• Hidup Dalam Bersederhana

    Saya kadang-kadang cuba memahami, namun banyak kali saya gagal untuk cuba mengintai sedikit titik persamaan atau noktah kepada sengketa ini. Dan akhirnya saya hanya mampu memerhati, membaca, menilai dan menulis kesimpulan dalam diri sendiri sahaja...

  • Amanah Kita Bersama

    Masing-masing membuat suatu pekerjaan berdasarkan pada kekuatan, kemampuan serta kepakaran. Kemudian kepakaran itu dikongsi untuk perolehan manfaat bersama. Inilah sikap umat Islam yang saling menguatkan...

  • Jangan Mudah Menghukum

    Bersangka baik adalah pendirian dan sikap kita yang pertama. Jika didatangkan bukti dan fakta yang jelas tentang sesuatu kesalahan, barulah tindakan mampu dikenakan, kritikan dapat dilakukan terhadap mereka yang bersalah...

  • Itukan Hukum Allah

    Apabila orang jahil berbicara tentang agama, akan bertambah rosaklah agama di tangan mereka. Di sini, saya menentang video ini dengan hati, lisan dan tulisan sebagai tangan saya. Sungguh benci dan sangat bersimpati juga dengan pelakon- pelakon video ini. Adakah mereka sedar akan keceluparan skrip yang diucap...

Sami Yusuf 'Versi Melayu'


Ku mencari kata puji

(I searched for words to praise You with)

Buat menemani zikir hati

(Words to instill Your remembrance in my heart)

Namun tiada kalam yang pasti

(But no words are assuring enough)

Yang sesuci kalam ini

(As sacred as these)



Potongan lirik lagu nasyid Sami Yusuf. Dari Album : Wherever You

Are. Simply menarik! Tak sangka diketengahkan juga Bahasa

Melayu dalam album terbaru beliau.


Sami Yusuf dan Maher Zain. Secara peribadi, saya lebih cenderung

untuk meminati Sami Yusuf. Dari Al-Muallim hinggalah kepada

Wherever You Are, hampir kesemua lagu beliau mampu saya

telusuri dengan baik. Namun tidak kurang juga dengan Maher

Zain. Lagu Rest Of My life adalah lagu pertama beliau yang

singgah ke corong telinga saya, dan terus puluhan kali diulang

-ulang sehingga hari ini.


Pada Sami Yusuf pula, antara lagu yang paling diminati

ialah Supplication, Asma Al-Husna, You Came To Me, Mother,

Free, dan yang terbaru, sebuah alunan nasyid yang indah,

bertajuk : Healing. Penyampaian yang amat berjaya

menarik pendengar menghayati satu persatu bait lirik

yang ingin disampaikan oleh Sami Yusuf. Subhanallah.


Jika di benua eropah sana, mereka berdua adalah ikon

yang disanjung dan diminati, maka saya mengatakan pula

bahawa di Malaysia, ikon yang berjaya membawa satu

perwatakan yang hampir serupa adalah Raihan. Cukup

dengan satu ini sahaja ( pandangan peribadi ). Tidak kurang

aura kehebatannya, serta tidak pula berlebihan dalam

penampilan dan gaya pembawaannya. Namun group nasyid

yang lain juga punya aura mereka yang tersendiri, itu

saya sendiri akui.


Akhirnya, semoga akan lahir juga di tanah air Malaysia, satu

bintang yang mampu berdiri sama tinggi bersama 2 idola

nasyid masa kini ini. Bukan sekadar gah pada nama, paras

rupa mahupun penampilan semata-mata, namun yang lebih

utama adalah kejayaan mereka menarik hati-hati manusia

untuk mendekati agama Islam dengan pena dan keindahan

karya-karya ilham mereka, di samping menghiburkan jiwa

-jiwa manusia dengan irama, nyanyian yang kini menjadi

satu medan dakwah yang semakin didekati masyarakat

umum. Wallahul musta'aan.


P/s : Sekarang hanya mampu dengar samples sahaja lagu

'Melayu' Sami Yusuf ini. Kalau ada sesiapa yang mampu

kongsikan format penuh MP3, silalah share kan bersama

ya. Jazakumullah.


Jika ingin mendengar sample lagu 'Melayu' dari album terbaru

Sami Yusuf, silakan klik sini pada lagu bertajuk No Word is

Worthy.


Almizzi,

White House, Ain Chock,

Casablanca, Maghribi,

30 Oktober 2010,

Jam 0120.



5 Komen:

mizek berkata...

ni album baru ker?

areistida89 berkata...

mizi, sama la kite. jo pon lg favorite sami yusuf dr maher. stakat ni la..tp dua2 pon best

Almizzi.Com berkata...

Abg Mizek : aah album baru : Wherever you are...
try2 jg cari link utk download tp xdapat2 lgi...
hehe

joe : huhu same2 lah kite yer... dh bermula minat
pad sami yusuf, susah jg lah nak berpaling minat
terus pd maher zain kan, hihi...
dua2 tetap mantap ^^

areistida89 berkata...

buleh x aku nak bubuh 'like' utk statement mu tu mizi. hehe

Al_Mizzi berkata...

huhu... joe nakal... ^^
nak like jgk ah status joe... hehe

Catat Ulasan