• Hidup Dalam Bersederhana

    Saya kadang-kadang cuba memahami, namun banyak kali saya gagal untuk cuba mengintai sedikit titik persamaan atau noktah kepada sengketa ini. Dan akhirnya saya hanya mampu memerhati, membaca, menilai dan menulis kesimpulan dalam diri sendiri sahaja...

  • Amanah Kita Bersama

    Masing-masing membuat suatu pekerjaan berdasarkan pada kekuatan, kemampuan serta kepakaran. Kemudian kepakaran itu dikongsi untuk perolehan manfaat bersama. Inilah sikap umat Islam yang saling menguatkan...

  • Jangan Mudah Menghukum

    Bersangka baik adalah pendirian dan sikap kita yang pertama. Jika didatangkan bukti dan fakta yang jelas tentang sesuatu kesalahan, barulah tindakan mampu dikenakan, kritikan dapat dilakukan terhadap mereka yang bersalah...

  • Itukan Hukum Allah

    Apabila orang jahil berbicara tentang agama, akan bertambah rosaklah agama di tangan mereka. Di sini, saya menentang video ini dengan hati, lisan dan tulisan sebagai tangan saya. Sungguh benci dan sangat bersimpati juga dengan pelakon- pelakon video ini. Adakah mereka sedar akan keceluparan skrip yang diucap...

Slow Shutter 2

5

Gambar-gambar ini dirakam ketika saya makan angin pada hari
Jumaat yang lepas, iaitu di Pantai Marang. Seperti biasalah, tak
puas sekali, jadi kali kedua pula saya berlatih slow shutter atau
long exposure ini. Dan sedikit berpuas hati pada latihan kedua
ini, sebab datang awal. Jadi dapatlah saya merakam lebih banyak
gambar.

Kenapa black & white lagi?

Sebabnya, color dan saturation hampir kesemua gambar saya ini
masih tak berapa nak menjadi. Maka penyelesaian terakhir saya
adalah B&W ini sebab gagal cover kecacatan gambar itu dalam
Adobe Photoshop. Failed lagi.

4

3

Lepas puas tangkap gambar, barulah hati lapang nak mendengar
kuliah maghrib Ustaz Azhar Idrus di Masjid Kijing, Marang. Saya
menjadi teman tak rasmi abang saya ke kuliah ustaz sekarang.
Fikir kembali, bertuah berada di Terengganu, kerana kuliah ustaz
favourite remaja khususnya ini banyak diadakan di Terengganu.

Pakat gi dengor belake deh...

1

2

Pulang ke tanah air nyata lebih memeningkan berbanding ketika
berada di luar negara. Televisyen dan akhbar-akhbar tempatan
kini sungguh payah nak dipercayai. Hampir kesemuanya punyai
sentimen berat sebelah dan dipengaruhi pihak tertentu. Yang
lawan asyik dipersalah, yang kawan asyik dipuji dan dimegah.
Jadi saya suka baca berita sukan terlebih dahulu. Keputusan
bola sepak tak menipu kan?

Suasana politik yang makin dicemari. Oh saya bukanlah peminat
tegar dalam politik ini ya, cuma saya tidak boleh lari dari ambil
tahu tentang perkembangan semasa dalam negara, walaupun
pengetahuan saya dalam bab ini memang low. Jadi janganlah
tanya saya sangat kalau bincang bab ini. Hehe...

Yang penting, barang-barang di Malaysia makin lama, makin
naik harga. Geleng kepala saya dengan fakta ini. Dan moga
Allah memberi hidayah kepada golongan yang menzalimi dan
mengurniakan pertolongan kepada golongan yang dizalimi.
Allahumma ameen.

Almizzi,
Rumahku Syurgaku,
Marang, Terengganu,
22 Mei 2011,
Jam 1410.


0 Komen:

Catat Ulasan