• Hidup Dalam Bersederhana

    Saya kadang-kadang cuba memahami, namun banyak kali saya gagal untuk cuba mengintai sedikit titik persamaan atau noktah kepada sengketa ini. Dan akhirnya saya hanya mampu memerhati, membaca, menilai dan menulis kesimpulan dalam diri sendiri sahaja...

  • Amanah Kita Bersama

    Masing-masing membuat suatu pekerjaan berdasarkan pada kekuatan, kemampuan serta kepakaran. Kemudian kepakaran itu dikongsi untuk perolehan manfaat bersama. Inilah sikap umat Islam yang saling menguatkan...

  • Jangan Mudah Menghukum

    Bersangka baik adalah pendirian dan sikap kita yang pertama. Jika didatangkan bukti dan fakta yang jelas tentang sesuatu kesalahan, barulah tindakan mampu dikenakan, kritikan dapat dilakukan terhadap mereka yang bersalah...

  • Itukan Hukum Allah

    Apabila orang jahil berbicara tentang agama, akan bertambah rosaklah agama di tangan mereka. Di sini, saya menentang video ini dengan hati, lisan dan tulisan sebagai tangan saya. Sungguh benci dan sangat bersimpati juga dengan pelakon- pelakon video ini. Adakah mereka sedar akan keceluparan skrip yang diucap...

Tentang Cinta?

4E
Selamat tahun baru Hijrah diucapkan kepada semua. Maka luangkan
masa membaca satu perkongsian tentang perbincangan doa awal dan
akhir tahun di SINI. Semoga Allah memberkati penulis ini. Saya amat
hormat akan pandangannya, dan kagum akan hemahnya.

Santai sejenak bersama saya


Seorang penyair telah berkata tentang cinta :

Dan aku tinggalkan cintaku terhadap wanita itu tanpa rasa marah,
kerana betapa ramai lelaki lain ingin mendekatinya dengan ramah.

Samalah keadaannya jika hinggapnya lalat menghurungi makanan,
pastilah aku angkat tanganku dan berpaling tidak ingin menjamah.

Sebagaimana pasti sang singa tidak akan mendekati takungan air,
Jika takungan itu telahpun dijilat oleh anjing-anjing yang menjelir.

Santai sejenak bersama saya

Seorang jejaka melamar seorang gadis, namun hasratnya ditolak.
Tapi dia tidak bersedih. Sahabatnya bertanya : Kenapa kamu tidak
bersedih?

Jejaka tersebut menjawab : Mengapa aku patut bersedih? Aku hanya
kehilangan seorang perempuan yang tidak pernah pun mencintai aku.
Sedangkan perempuan itu kehilangan seseorang yang benar-benar
mencintainya.

5E

Tamat

Saya tidaklah berminat untuk berbicara tentang bab cinta ini. Tetapi
kali ini saya sungguh tertarik dengan syair dan cerita di atas ini. Dua
kisah yang berbeza, pengajarannya hampir sama. Apa pengajarannya?
Rasa-rasanya semua boleh faham sendiri kan.

Kredit syair tersebut kepada laman Ustaz Daud Tetouan. Dan kisah
yang kedua, saya terlupa dari laman siapa. Apapun, sumber asalnya
adalah dari Facebook juga.

Dari keduanya ini, saya belajar sesuatu. Moga sahabat yang turut
membaca juga memperolehnya.

Almizzi,
Marang, Terengganu,

25 November 2011,
Jam 0856.

6 Komen:

Tanpa Nama berkata...

ehem2! ^_^

ili wardah berkata...

simple.tapi punya ibrah bermakna..

ADMIN berkata...

Semoga kita beroleh manfaat :)

Tanpa Nama berkata...

Salam..
err..mcm mna pula if ermmm...

Tanpa Nama berkata...

Tamatkan saja riwayat nan sedih. Selamatlah tinggal, bermohonlah diri. Pulihkan imanmu yang memudar. Moga dibantu, biizniLlah.

ADMIN berkata...

Menarik kata-kata itu :)

Catat Ulasan