• Hidup Dalam Bersederhana

    Saya kadang-kadang cuba memahami, namun banyak kali saya gagal untuk cuba mengintai sedikit titik persamaan atau noktah kepada sengketa ini. Dan akhirnya saya hanya mampu memerhati, membaca, menilai dan menulis kesimpulan dalam diri sendiri sahaja...

  • Amanah Kita Bersama

    Masing-masing membuat suatu pekerjaan berdasarkan pada kekuatan, kemampuan serta kepakaran. Kemudian kepakaran itu dikongsi untuk perolehan manfaat bersama. Inilah sikap umat Islam yang saling menguatkan...

  • Jangan Mudah Menghukum

    Bersangka baik adalah pendirian dan sikap kita yang pertama. Jika didatangkan bukti dan fakta yang jelas tentang sesuatu kesalahan, barulah tindakan mampu dikenakan, kritikan dapat dilakukan terhadap mereka yang bersalah...

  • Itukan Hukum Allah

    Apabila orang jahil berbicara tentang agama, akan bertambah rosaklah agama di tangan mereka. Di sini, saya menentang video ini dengan hati, lisan dan tulisan sebagai tangan saya. Sungguh benci dan sangat bersimpati juga dengan pelakon- pelakon video ini. Adakah mereka sedar akan keceluparan skrip yang diucap...

Abou Temmam

Abou 4 Mark
Gambar yang punya 1001 kisah dan sejarah. Tempat pertama
saya menginap dan bermalam sejurus sampai ke bumi Maghribi
pada tahun 2007. Kisah itu masih saya ingat dan akan kekal
diingati insyaallah.


Abou Temmam - Satu nama yang tidak asing lagi dari minda setiap
mahasiswa dan mahasiswi PMMM. Suatu kerencatan saya kira, jika
ada dikalangan kami di sini tidak pernah singgah, apatah lagi jika
tidak mengenali tempat bersejarah bagi PMMM ini. Kerana kalau di
Malaysia kita ada Kota A Famosa di Melaka, maka di Maghribi ini,
rakyat Malaysia khususnya mahasiswa, kita ada Abou Temmam.

Sepanjang pengetahuan saya, hampir setiap program PMMM dahulu
akan diadakan di sini. Program pertama saya bersama persatuan
juga bermula di sini iaitu program sambutan mahasiswa baru atau
kini dikenali dengan PROSISMA. Program ini berterusan sehinggalah
tahun 2009.

Pada 2010 baru-baru ini, PROSISMA kini bertapak di wilayah Rabat.
Dan saya kira, kebanyakan program PMMM kini banyak dijayakan di
Rabat. Khususnya di INPT (Nama penuhnya saya lupa).

Abou 3 Mark
Abou Temmam pada waktu malam.

Sebabnya, keterpaksaan untuk berbuat demikian. Kerana Kenitra
kini tidak seperti dahulu. Pada tahun-tahun sebelum ini, Terdapat
dua kediaman mahasiswa (pernah juga 3 kediaman) di sini, yang
juga amat berdekatan antara satu sama lain. Maka mudah untuk
persatuan mengadakan program yang mengumpulkan sekalian
mahasiswa dan mahasiswi dalam satu masa.

Sekarang, terdapat 2 kediaman mahasiswa dan 3 kediaman maha
-siswi. Jarak antara rumah-rumah juga agak jauh. Jadi perkara
tersebut agak menghalang kami untuk berprogram di Kenitra kini.

Abou 2 Mark
Pintu rumah utama. Kelihatan hiasan ucapan selamat
hari raya 2 tahun lalu yang masih wujud di situ.

Menunjukkan besarnya peranan rumah Abou Temmam ini.
Bukan sekadar kediaman mahasiswa, bahkan ia,
suatu masa dulu menjadi venue PROSISMA, SIV,
mesyuarat agung tahunan atau muktamar dan pelbagai
lagi program Persatuan Mahasiswa Malaysia di Maghribi.


Abou 1 Mark
Dan rumah ini adalah tumpuan utama saya jika saya
berkunjung ke Kenitra.


Sekarang, program-program persatuan tertumpu di wilayah Rabat
sahaja. Kemudahan tempat program juga menyenangkan urusan
PMMM untuk mengadakan sesuatu acara atau majlis. Dan hanya
di Rabat sahaja ada rumah istana atau Redcastle, yang mampu
menampung ramai mahasiswa untuk menginap.

Waktu bersilih ganti. Zaman berganti zaman. Tahun demi tahun
berlalu meninggalkan. Namun begitu, Abou Temmam ini tetap
menjadi destinasi persinggahan utama saya jika berkunjung ke
Kenitra. Jika dulu, saya agak terkejut apabila tiba ke rumah
lama yang dimamah usia ini, maka hari ini, saya amat gembira
untuk sentiasa berziarah ke sini.

Kerana di sini, kami yang lelaki akan berkumpul semua sebelum
beriadah atau bermain bola atau futsal, di sini juga ada kucing
yang saya suka bermain dengannya (dah besar semuanya), dan
di sini saya dapat bertemu Wardatul Ahlaa, puteri Ustaz Faisal
yang kini amat lincah dan petah berkata-kata.

Paling penting, Ahlaa juga pandai ambil gambar. Dan Ahlaa
juga suka ber-posing ketika bergambar. Ahlaa memang comel!

Saya amat berharap, program PMMM seperti SIV kembali ber
-venue di Kenitra. Jauh di sudut hati, seolah-olah ikatan roh
ukhuwwah dan berpersatuan di Kenitra ini lebih kukuh, dan
mesra, tiada di tempat lain.

Itu kata hati saya. Mungkin ada pro dan kontra bukan?

Almizzi,
White House, Ain Chock,
Casablanca, Maghribi,
9 Febuari 2011,
Jam 0746.


P/s : Esok ke Rabat buat beberapa hari. Untuk urusan di Kedutaan
Malaysia. Ya, itulah kepentingan Rabat kepada PMMM, sebagai
ibu negara Maghribi, dan berpusatnya Kedutaan Malaysia di sini.


Abou 5 Mark
Di dalam rumah Abou Temmam. After the scenes.

4 Komen:

cikgu bm berkata...

gambar: menarik dan no komen tuk yg lain.

karangan: mesej sampai.cuma terlalu banyak penggunaan perkataan "di sini" dan "kini".hehe.just kidding :D

ADMIN berkata...

Cikgu BM : Ehehe terima kasih. Sy pun xsedar byk guna perkataan tu :)

afiqhakimi berkata...

nostalgia di bumi kenitra..!
hehe..
foto epik yang sangat bernilai untuk kita menghargai erti ukhuwah yang
terbina.

asal tetibe rindu moroko?
oh kenitraku..:D

tahniah mizi!:-bd

ADMIN berkata...

Afiq Hakimi : Ehehe nostalgia yer ust Apek :)) Klu rindu, mai ah fly
morocco lgi yer pek... ehe :D

Catat Ulasan