• Hidup Dalam Bersederhana

    Saya kadang-kadang cuba memahami, namun banyak kali saya gagal untuk cuba mengintai sedikit titik persamaan atau noktah kepada sengketa ini. Dan akhirnya saya hanya mampu memerhati, membaca, menilai dan menulis kesimpulan dalam diri sendiri sahaja...

  • Amanah Kita Bersama

    Masing-masing membuat suatu pekerjaan berdasarkan pada kekuatan, kemampuan serta kepakaran. Kemudian kepakaran itu dikongsi untuk perolehan manfaat bersama. Inilah sikap umat Islam yang saling menguatkan...

  • Jangan Mudah Menghukum

    Bersangka baik adalah pendirian dan sikap kita yang pertama. Jika didatangkan bukti dan fakta yang jelas tentang sesuatu kesalahan, barulah tindakan mampu dikenakan, kritikan dapat dilakukan terhadap mereka yang bersalah...

  • Itukan Hukum Allah

    Apabila orang jahil berbicara tentang agama, akan bertambah rosaklah agama di tangan mereka. Di sini, saya menentang video ini dengan hati, lisan dan tulisan sebagai tangan saya. Sungguh benci dan sangat bersimpati juga dengan pelakon- pelakon video ini. Adakah mereka sedar akan keceluparan skrip yang diucap...

Kami di Mehdia

Mehdia 6 Mark
Firman Allah Taala : Dialah yang membiarkan dua buah lautan mengalir
dan bertemu keduanya. Dan di antaranya ada batasan yang tidak
dilampaui oleh bahagian masing-masing.

Firman-Nya lagi : Dan Dialah yang membiarkan dua buah lautan yang
mengalir (berdampingan). Salah satunya tawar serta segar dan
satunya masin lagi pahit. Dan Dia jadikan di antara kedua itu
dinding dan batasan yang menghalangi (keduanya dari bercampur).


Gambar di atas dirakam ketika saya beriadah, bersantai bersama
-sama sahabat saya, Aimi dan Hariz ke pantai Mehdia di Kenitra.
Jika sebelum ini, saya hanya mampu melihat keajaiban sebegini
melalui internet, maka pada hari tersebut, saya menikmatinya
dengan mata saya sendiri.

Maha Suci Allah dan besarnya tanda kekuasaan-Nya, sekaligus
membenarkan firman-nya dalam Surah Ar-Rahman dan Surah
Al-Furqan seperti yang saya nyatakan di atas. Subhanallah!

Mehdia 1 Mark
Teman seperjalanan serta model saya, Aimi dan Hariz.

Mehdia 4 Mark II
Potret Aimi Bin Zakaria, mahasiswa tahun akhir
wilayah Kenitra, Maghribi.


Hari itu amat cerah dan ceria. Selepas beberapa hari wilayah Kenitra
dibasahi hujan, kami pada pagi tersebut gembira menikmati sebuah
keindahan, ketenangan di pantai Mehdia. Langit amat membiru
pada hari penuh memori ini, jadi bertambah bersungguh-sungguh
saya merakam ratusan keping gambar potret dan landskap.

Kalaulah saya mempunyai kelengkapan yang cukup, saya sangat
berhajat untuk merakam gambar slow shutter. Namun peluang
untuk saya berbuat demikian agak mustahil sekarang, ditambah
pula tempoh waktu saya di bumi Maghribi kini semakin singkat.

Rasanya ini kali pertama dan kali terakhir saya di sini.

Mehdia 2 Mark
Hariz pernah memegang jawatan Yang Dipertua Pelajar di
MTANT atau IQT pada tahun 2007.

Mode : Gaya ala-ala panglima perang.

Teknik yang digunakan ketika rakaman pun ringkas sahaja. Dengan
bertemankan lens Sigma 10-20mm dan Tamron 18-200mm, maka
terhasillah gambar-gambar ini.

Setting-nya mungkin begini :

a) Shutter speed sentiasa berubah-ubah. Try and error.
b) ISO pun berubah-ubah juga. Tapi kurang dari 800.
c) Aperture saya gunakan 8-11 rasanya. Kadan-kadang 16.
d) White Balance : Cloudy.
e) Metering : Under sedikit. Saya tak pasti berapa.
f) On camera flash. Kadang-kadang potret membelakangi
cahaya matahari. Jadi penggunaan flash itu perlu.
g) Edit menggunakan Adobe Photoshop.

Mehdia 3 Mark
Lagi potret Aimi Bin Zakaria. Jika sesiapa pernah ke sini dan peka,
mungkin dapat kesan, apakah satu kesilapan atau teknik manipulasi
(tak sengaja) yang telah saya lakukan pada gambar ini?


Mehdia 5 Mark II
Potret yang terakhir, Aimi Bin Zakaria. Kebiruan langit yang
membuatkan saya bersemangat untuk merakam banyak
gambar ketika ziarah saya ke pantai Mehdia ini.


Keseluruhan rakaman saya pada hari itu, amat memuaskan hati.
Jika ada kesempatan, ingin sekali lagi saya ke sana.

Lebih menarik, selesai sahaja kami bersantai serta bergambar di
pantai, dan ingin pulang ke rumah, tiba-tiba hujan pun turun
dengan sederhana lebat. Maka berlari-larilah kami mencari tempat
teduhan sambil bermandi hujan jugalah sikit.

Tetapi saya tetap gembira. Terima kasih Tuhan atas peluang
yang dikurniakan untuk kami, hamba-Mu yang sesungguhnya
kagum dan takjub dengan kebesaran-Mu yang wujud di pantai
Mehdia ini.

Dan sesungguhnya pada kejadian-kejadian itu, terdapat
tanda-tanda kekuasaan Allah bagi mereka yang berfikir.

Almizzi,
Vila Mukminin, Bouhlal,
Rabat, Maghribi,
17 Febuari 2011,
Jam 0752


P/s : Mungkin perlu tukar perkataan landscape kepada seascape
pada beberapa keping gambar dalam entry ini. Saya terlepas
pandang akan perkara tersebut.


8 Komen:

lakiah berkata...

encik tolong ambil gambar yg xcantik pulak..
ni semua sangat best n menareek je.. :D

ADMIN berkata...

Ehe camner plak tu yer :D
xper2, nnti sy try yer... huhu

Tanpa Nama berkata...

Mantopppp!

Tanpa Nama berkata...

terima kasih berkongsi gambar2 yg cantik ni.sgt3 menarik :)

ADMIN berkata...

Anon 1 dan Anon 2 : Terima kasih :)

Tanpa Nama berkata...

subhanallah..laut tu kekal gitu sokmo ke miji?
bestnya dpt tgk keajaiban makhluk dengan mata sendiri

ADMIN berkata...

Yup joe. Kekal shj laut tu...
Insyaallah nnti ad pluang, joe pula ad pluang
utk saksikn sndiri kejadian2 cmni :)

creamyfiodesi berkata...

thumbs up. :)

Catat Ulasan